آیا روش های خلاصه نویسی را بلدید؟ با فواید بی شمار خلاصه نویسی آشنا شوید

آیا روش های خلاصه نویسی را بلدید؟ با فواید بی شمار خلاصه نویسی آشنا شوید

 

هدف نهایی خواندن یک درس درک آن است. برای اینکه دانش آموزان این مفهوم را درک کنند، باید بدانند که چطور نوشته را خلاصه کنند. دانش آموزان باید یاد بگیرند که اطلاعات بی اهمیت را حذف کنند و بر آنچه که واقعا سعی دارند یاد بگیرند، تمرکز کنند. پس از آن آنها باید بتوانند درک کاملی از آنچه را که خواندند را نشان دهند و در واقع نت برداری یا یادداشت برداری صحیح باید جزء توانایی های هر دانش آموز باشد.
 

فواید خلاصه نویسی چیست؟
خلاصه نویسی متن با استفاده از فعالیت های نوشتاری بر اساس دانش قبلی، کمک می کند تا نوشتن را بهبود بخشد و مهارت های واژگان را تقویت میکند.
خلاصه نویسی کمک می کند تا دانش آموزان یاد بگیرند که ایده های اساسی را شناسایی کنند و اطلاعات مهمی را که از آنها پشتیبانی می کنند، تقویت کنند.
این کار دانش آموزان را قادر می سازد بر روی کلمات و عبارات کلیدی مطلب تمرکز کنند. این کار به دانش آموزان می آموزد که چگونه مطلب زیادی را به نکات اصلی برای فهم دقیق تر تبدیل کنند.

راه های خلاصه نویسی چیست؟
خلاصه کردن یک وظیفه بسیار شناخته شده برای دانش آموزان در تمام سطوح است. آنها باید درمورد آنچه که خواندند، تصمیم بگیرند چه اطلاعاتی را نگه دارند و چه چیزی را دور بریزند. برای یادگیری دانش آموزان، دستورالعمل و تمرین های زیادی لازم است که بتوانند خلاصه های خوبی بنویسند، در واقع خلاصه نویسی به عنوان یکی از راهکارهای آموزشی است.

یک خلاصه نویسی خوب، باید تمام ایده های اصلی موجود در مقاله را بدون تکرار عبارات دقیق، شامل شود. خلاصه باید به طور دقیق افکار و اظهاراتی که در متن اصلی نشان داده شده است را نشان دهد.
 

در هنگام خلاصه نویسی سعی کنید این سوالات را از خودتان بپرسید که ؛
ایده های اصلی متن چیست؟
جزئیات مهم لازم برای حمایت از ایده ها چیست؟
چه اطلاعات بی اهمیت یا غیر ضروری است؟
خلاصه نویسی صحیح باید تمام اطلاعات مهم و ضروری مورد نیاز شما را در بر داشته باشد اهداف خلاصه ی خود را بدانید . اگر میخواهید خلاصه ی خود را برای مرور قبل از امتحان استفاده کنید سعی کنید از بیان جزئیات که باعث هدر رفتن وقت شما میشود پرهیز کنید. ولی اگر خلاصه ی خود را برای مرور قبل از کلاس درس میخواهید استفاده کنید، سعی کنید جزئیات بیشتری را به آن اضافه کنید تا بتوانید از یادداشت هایتان بیشترین استفاده را ببرید. قبل از شروع به نوشتن، حتما متن را با دقت در جزئیات آن بخوانید، نکات اصلی و مهم را برجسته کنید تا در هنگام خلاصه نویسی گمراه نشوید و زمانتان هدر نرود.
اطلاعاتی را که ممکن است جالب باشند، اما مهم نیستند و جزئیات اضافی یا توضیحات را خط بزنید سعی کنید اطلاعات را تکرار نکنید، حتی اگر در متن تکرار میشوند برای هرچه کوتاه نوشتن باید از واژگان کلیدی استفاده کنید.ایده ها و مطالبی که باهم هماهنگ هستند را برای درک بیشتر در خلاصه ی خود ترکیب کنید.به جای اینکه یک لیست طولانی بنویسید سعی کنید از یک کلمه کلی استفاده کنید(به عنوان مثال: سبزیجات به جای هویج، لوبیا و ذرت)
مطالب اصلی را به ترتیب یادداشت کنید. اگر ترتیب را رعایت نکنید ، خلاصه نویسی شما دارای مطالبی پراکنده است که باعث گمراهی شما میشود و فهم عمیق مطلب را غیر ممکن میکند در فرایند خلاصه نویسی ، سعی کنید تمام استدلالات و ایده های اصلی که به فهم بیشتر مطلب کمک میکند و فکر میکنید که اگر مرود نشوند یادگیری شما را کاهش میدهند یادداشت کنید
در پایان خلاصه نویسی خود حتما یک قسمت جمع بندی و نتیجه گیری و یا حتی اظهار نظر و تجزیه و تحلیل خودتان را وارد کنید. این کار باعث میشود اشراف خود را بر روی مطلب نشان دهید و متوجه شوید که خلاصه برداری شما نتیجه بخش بوده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
آخرين مطالب
Designed By jozveban Copyright © 2020